Princip for arbejdets fordeling mellem det pædagogisk, undervisende personale samt planlægningen af et skoleår
Formål
- Sikre højst mulig læring og trivsel blandt eleverne
- Sikre et fagligt og socialt udviklende miljø for det pædagogiske personale
Overordnet mål
- Al fagopdelt undervisning varetages så vidt muligt af lærere med undervisningskompetence i de fag, de underviser i.
- Det tilstræbes, at der er en højt kvalificeret varetagelse af de opgaver, der ligger ud over den fagopdelte undervisning, fx læsevejledning, understøttende undervisning, samarbejde med eksterne parter, mv.
- At der arbejdes i årgangs-/afdelingsteam. Disse sammensættes så vidt muligt mangfoldigt med hensyn til eksempelvis anciennitet, alder, køn og etnicitet.
- I fordeling af arbejdsopgaver skal der så vidt muligt lægges vægt på vurderinger af opgavens indhold og omfang, medarbejderens erfaring og kompetence samt klassens sammensætning
For årgangs- og/eller afdelingsteamsamarbejdet er målet:
- At udvikle en sammenhængende skoledag herunder at styrke fagligheden, variationen i undervisningen og kvaliteten i arbejdet med børn
- At styrke og udvikle teamsamarbejdet og den fælles forberedelse
- At styrke den enkelte medarbejders professionelle udvikling og kompetencer
Der arbejdes med fleksibel planlægning, hvor målet er:
- At eleverne bliver så dygtige, de kan. Derfor tilstræbes det at være pædagogikken og ikke skemaet, det styrer muligheden for elevernes læring.
- Midlet er blandt andet at have fleksibel planlægning for derved i videst muligt omfang at give eleverne de bedste muligheder for sammenhæng, differentiering og fordybelse, så læringen bliver så optimal som muligt.
I praksis betyder det, at der for at understøtte elevernes læring:
- Udarbejdes læringsforløb i samarbejde mellem underviserne
- Planlægges tværfaglige perioder og projekter
- Sikres at eleverne i de forskellige fag indfrier læringsmålene
- sikres, at det ved personalets planlagte fravær er teamets øvrige lærere, der underviser, så eleverne får undervisning i andre af fagene, alternativt undervises af kendt voksen, så tilfældig vikar undgås.
Der gælder flg. tidsplan for skoleårets opgavefordeling og dermed også planlægning
I løbet af skoleåret |
Ved behov dialog mellem leder/medarbejder om blandt andet opgavefordelingen |
Sensommeren |
Opfølgende samtale mellem leder/medarbejder omkr. medarbejderens opgaver |
Efterår-vinter |
MUS-samtaler |
Januar/februar |
Revidering af princippet for arbejdets fordeling samt planlægningen af skoleåret |
Forår- forsommer |
Samtale mellem leder/medarbejder omkring medarbejderens opgaver
|
Medarbejderne inddrages i planlægningen af skoleåret
|
|
Ledelsen fastlægger placering i årgangsteam ud fra hensyn til den overordnede opgavevaretagelse. Kan medarbejderes evt. præference eller ønske imødekommes, tages der også gerne hensyn hertil |
|
Ledelsen udarbejder 1. udkast til en opgavefordeling. Udkastet drøftes mellem leder/årgangsteam, årgangsteamet kvalificerer, ledelsen er i dialog med den enkelte medarbejder |
|
Ud fra dialogen mellem ledelse/årgangsteam/den enkelte, fastlægger ledelsen opgavefordelingen. |
|
Ledelse / medarbejder gennemgår sammen den enkeltes opgaver, herunder undervisningsopgaver, andre opgaver m.m. således at forventninger til opgaveløsningen for den enkelte er overskuelige og forståelige |
Drøftet på skolebestyrelsens møde d. 14. januar 2019
Princippet drøftes og vedtages d. 11. februar 2019